Ethiopië I

5 februari 2015 - Lalibela, Ethiopië

het meer  echte vrienden  de taxi

Wát een uitzonderlijk, vriendelijk en prachtig land....dát was onze huidige ervaring met Ethiopië. De weg vanaf Djibouti naar Ethiopië was een woestijnrit. De grensovergang nam twee á drie uur in beslag, van hokje naar hokje, van mannetje naar mannetje en uiteindelijk het vrouwtje die ons de laatste stempel gaf. Bij het ruiken van de eucalyptus geuren en zien van de Ethiopische tekens begon Maarten acuut te sidderen - hij heeft als kind in Ethiopië gewoond - zo ook begonnen de apen breed te grijnzen bij het zien van ons auto met een Nederlands kenteken en ging de Toyota blij en stoer van blauw naar stoffig bruin verkleuren.

Lake Hayk

Een aantal dagen gingen we kamperen bij het prachtig meer - Lake Hayk - 50 km ten noorden van Dessie en genoten van alle geluiden, vele grote en kleine negertjes om ons heen en uiteraard de omgeving. De Ethiopiërs waren voor een deel ook met de tijd meegegaan, mobieltjes in overvloed en daarmee werden er meer foto's door hun van ons gemaakt dan andersom en uiteraard was ieder van hun ook zeer druk met het maken van selfie's. Heerlijk de tijd gehad om het indrukwekkende boek Ebbenhout van de Poolse schrijver Kapuscinski te lezen. Dat vertelt hoe Afrika met z'n duizenden stammen, religies en gewoontes in elkaar zit en laat zien waarom het zo vaak mis gaat en de ene dictator de ander bloedig omverwerpt. De reis naar Lalibela was fantastisch, slechts 120 km, waar we 6 uur over deden. Hier gold niet het aantal kilometers maar de tijd, hoe lang we deden om van A naar B te komen. Langs de kant van de weg zwaaiende, uitbundige en rennende kinderen, ' you you ', ' welcome in Ethiopia ' en natuurlijk die bedelende handjes, want als je het niet had geprobeerd wist je ook niet wat je anders zou kunnen hebben gemist. Heel logisch dus. Desondanks bleven hun oogjes blij en stralen.

stoffig bruin  Maarten en blije kinderen  drinkende koeien

Lalibela

In Lalibela - 2600 m hoogte- en één van de wereldwonderen, met een gids de ondergrondse kerken bezocht die uit 12e eeuw stammen. De sereniteit van de omgeving samen met de vele biddende pelgrimgangers was ontroerend, moeilijk om in woorden weer te geven. Voor de nabije toekomst zou mogelijk Lalibela, Ethiopië een grote aantrekkingskracht bieden voor de westerse toeristen, zo mooi dat we nu hier konden zijn en nog de oorspronkelijkheid van deze omgeving mochten ervaren. Ons ritme van de dag was in volledige harmonie met de wetten van de natuur, bij het donker worden gingen we slapen om bij de schemer weer de dag te starten.

bedevaart  kerk Lalibela  Suske&Wiske?

Na zoveel negativiteit vooraf gehoord te hebben over Ethiopië, waren wij tot nu toe zeer onder de indruk van dit bijzondere land met haar enorme gastvrijheid. Onze reis ging de volgende dagen verder naar het noorden - de bergen in en dus een paar dagen zonder WIFI - daarna zouden we weer meer naar het zuiden trekken.

1. Lenny van Gessel:
    5 februari 2015
    ¡Qué bonito! Geniet ervan, ik geniet op afstand mee!
  2. Truus & Piet:
    Lieve luitjes,
    Fijn om te horen dat jullie zo genieten, het begint hier
    een beetje vorstig te worden!
    Mooie beelden van de schitterende natuur en mensen.

Groetjes Truus & Piet
  3. Cocky Barendregt:
    5 februari 2015
    Veel plezier in de middle of...., geniet en blijf samen, liefs moeder overste
  4. Carina:
    5 februari 2015
    Fantastisch !!! Prachtige foto's !

Lieve groet xxx
  5. Claire & Roel:
    6 februari 2015
    de combi van beelden en tekst doet mij enigszins meereizen... Ik kan de eucalyptus nog nét niet ruiken
  6. Jasmin:
    6 februari 2015
    Wat is het toch leuk om jullie avonturen mee te beleven van een afstandje. Jullie gaan nog zoveel moois zien en ik kan niet wachten op het volgende verslag!! Geniet lekker verder.
  7. José:
    6 februari 2015
    na 3 weken onderweg te zijn zitten jullie in een hele andere wereld.Terwijl hier de vasteloavend Limburg begint binnen te vallen zitten jullie in hele andere sferen.
    Mooi de impressies die jullie sturen. Drinken jullie Ethiopische wijn of zelf meegenomen?
    Nou, proost dan geniet verder.
  8. Rob van Eijbergen:
    6 februari 2015
    Dat klinkt als een mooie reis !

Groeten uit Entebbe

Rob
  9. Marlies:
    8 februari 2015
    Prachtige foto's! Fijn dat we zo een beetje met jullie mee kunnen reizen. xxx
  10. Jiska:
    8 februari 2015
    Wouw dit ziet er fantastisch uit!
    Jullie verhaal klinkt heerlijk, geniet ervan!
    X Tim en Jiska
  11. Annemieke en Hugo:
    9 februari 2015
    Hoi Maarten en Marjon,
    We zijn een tikje jaloers, maar wel weer extra enthousiast verder gegaan met het verbouwen van onze eigen "Afrika-auto". We volgen jullie hopen we volgend jaar!
    Groet, Annemieke en Hugo die probeerden jullie auto te kopen...
  12. Ellen van Es:
    9 februari 2015
    Marjon en Maarten,
    Leuk om jullie reisverhaal zo te kunnen volgen. De extra wachttijd in Djibouti is onvermijdelijk en nodig om de omschakeling van klok naar tijd te maken. De eerste foto's van Ethiopie zijn er geweldig uit. Zo kunnen wij een beetje meegenieten.
    Ellen
  13. Caroline Middelweerd:
    10 februari 2015
    Wat een prachtige foto's en leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken!
    Groetjes Caroline
  14. Theo en Oliva:
    11 februari 2015
    Hallo Marjon en Maarten, via Carina hebben wij jullie reislogger-adres gekregen, en reizen wij gezellig met jullie mee. Wat een avontuur zijn jullie aangegaan! Vanuit Born heel veel succes en geluk gewenst, chapeau!
  15. Theo:
    11 februari 2015
    Hallo M&M,
    Kan me jullie reis al goed voorstellen na m'n eigen 5 jaar Afrika.
    Zorg dat jullie voldoende bandenplakspul bij jullie hebben, ga je zeker nodig hebben. Ga het met veel plezier volgen en ben benieuwd naar de route.
    Goede reis.
    Theo